Rob Hogewoning
Trainer / Coach
Confronterend coachen
Confronterend coachen is een manier van begeleiden, waarbij je als coach in de relatie met je cliënt stevige persoonlijke spanning opbouwt en vasthoudt. Hierdoor wordt de cliënt gestimuleerd om de werkelijke onderliggende motieven, drijfveren en emoties voor zijn improductieve gedragskeuzes en beslissingen te openbaren. Zodra dit gebeurt reageer je als coach met begrip en empathie, waardoor de cliënt zich voor de getoonde kwetsbaarheid gewaardeerd voelt en aangemoedigd wordt om hiermee door te gaan.
Vooral het in het moment kunnen reageren op non-verbale signalen is belangrijk. Het betekent ook leren om zelf productief, vasthoudend en doortastend in de spanning te blijven werken en goed om te kunnen gaan met eventuele afwerende en ontsnappende reacties van de cliënt.
Deze vorm van coachen is met name effectief bij cliënten die erg gedissocieerd gedrag vertonen (liever over zichzelf praten dan vanuit zichzelf praten), erg breedsprakig zijn (geen focus hebben), van hun ware zelf vervreemd zijn (een goed aangeleerde rol spelen) of zich in de kern erg onzeker voelen (en dat compenseren met quasi-zelfverzekerd gedrag).
In de training passeren circa 25 confronterende methoden de revue. Je ervaart welke met name goed bij je passen en wat voor jou de meest natuurlijke manier is om die te demonstreren.
Benieuwd naar onze andere trainingen? Hier vind je alle in company trainingen.
Confronterend coachen
Inhoud per module
voorbeelden uit de praktijk |
“Mijn cliënt negeert al mijn persoonlijke vragen en heeft het steeds over anderen en omstandigheden; daar word ik doodmoe van”.
“Telkens als ik met mijn cliënte een eind goed op weg ben en ik denk dat we op iets wezenlijks gaan uitkomen, zegt ze ‘nu weet ik het even niet meer’ of ‘meer valt er niet over te zeggen’”.
“Ik heb een cliënt die een kei lijkt te zijn in het geven van sociaal wenselijke antwoorden, maar ik kom er geen steek verder mee”.
“Als ik merk dat mijn cliënt, door iets dat ik zeg of vraag, zichtbaar geraakt wordt, ga ik meteen sorry zeggen en het licht maken”.
“Ik heb een week wakker gelegen omdat een cliënt tegen me zei dat hij zich heel erg door mij gekwetst voelde; dat wil ik niet op mijn geweten hebben”.
“Als het spannend wordt tussen mij en mijn cliënt, heb ik de neiging om te gaan pleasen of eruit te stappen door koffie en thee te halen”.
Thema's die aan de orde komen |
- Wat is de confronterende basishouding en wat zijn de hierbij gehanteerde productieve vooronderstellingen?
- Bij welke typen cliënten en thema’s is deze interactievorm zeer bruikbaar en effectief en wanneer niet?
- De 4 verschillende manieren om te confronteren.
- De mogelijke angsten bij de coach om niet te confronteren en hoe hiermee om te gaan.
- Bruikbare combinaties met andere interventie-methoden.
- Integratie van het confronteren met de eigen succesvolle begeleidingsstijl.
- Toepassingsgebieden (individueel, teams, organisaties).
Trainer
Rob Hogewoning
Praktische informatie
Voor wie
Voor managers, trainers, coaches en adviseurs met de nodige basis en ervaring met veranderingswerk en die zich willen verdiepen in de organisatiecontext en zich willen versterken in hun interventiekracht.
Vragen?
Heb je nog vragen? Neem dan contact op via info@boeii.nl of 06-48470957
Maatwerk
De training bestaat uit 6 - 8 dagdelen. In overleg met de opdrachtgever wordt maatwerk toegepast rekening houdend met de specifieke organisatiecontext en eigen leerbehoeften.
is deze opleiding geschikt voor mij?
Plan een gesprek in onze agenda
Uitgelichte ervaringen
Ervaringen van deelnemers met onze opleidingen
Opdrachtgevers
Enkele van de bedrijven waar onze deelnemers werken